fbpx

07 sie 2024

Kompetencje miękkie w weterynarii czyli o kompetencjach psychospołecznych


Kompetencje miękkie, szkolenia miękkie? Czy to się opłaca? Czy warto inwestować w podnoszenie kompetencji społecznych pracowników?

Szkolenia miękkie w weterynarii to inaczej podnoszenie wiedzy, umiejętności w obszarach potocznie nazywanych „kompetencjami miękkimi”.

Kompetencje miękkie to potoczna nazwa kompetencji psychospołecznych (zwane też osobistymi). Szkolenia z kompetencji osobistych i  społecznych zwane są w języku polskim potocznie szkoleniami miękkimi. Są one poświęcone nabyciu lub udoskonaleniu konkretnych umiejętności psychospołecznych (zwykle jednej głównej kompetencji podczas szkolenia/ kursu/ warsztatu).

Jak wyglądają szkolenia miękkie z kompetencji psychospołecznych?

Szkolenia miękkie przybierają najczęściej formułę warsztatową, w której potencjał pracy grupowej jest wielopłaszczyznowo wykorzystywany do usprawnienia i przyspieszenia procesu edukacji oraz podnoszeniu zarówno wiedzy jak i umiejętności uczestników.

Szkolenie z kompetencji społecznych (zwanych potocznie kompetencjami miękkimi), zwane też w ślad za definicją Komisji Europejskiej kompetencji kluczowych, kompetencjami osobistymi, ma najczęściej formę warsztatów lub szkolenia e-learning w formule aktywnie angażującej uczestników

Warsztaty w sali szkoleniowej przebiegają w średniej wielkości grupach (najczęściej kilkunastoosobowych). Prowadzi je trener, który powinien posiadać stosowny certyfikat trenerski zaświadczający posiadanie kompetencji do prowadzenia zajęć i uczenia osób dorosłych. Dobrze by trener/ka był/a ekspertem w danej dziedzinie, a jednocześnie wykładowca ten powinien świetnie znać proces grupowy, potrafić organizować pracę grupową w sposób ciekawy, różnorodny, interaktywny i angażujący. Uczestnicy zdobywają nową wiedzę i uczą się konkretnych zachowań.

Przykładowo podczas treningu asertywności każdy uczestnik po poznaniu określonej techniki może przedyskutować ją z innymi, przećwiczyć i zastosować we własnych sytuacjach, a także zaplanować, czy i jak chce ją wykorzystać w przyszłości.

Podczas szkolenia z kompetencji miękkich w weterynarii uczestnicy po poznaniu określonej techniki mogą przedyskutować ją z innymi, przećwiczyć i zastosować we własnych sytuacjach [COMVET]

Często jeszcze można spotkać się z tradycyjnym rozróżnieniem szkoleń z kompetencji tzw „miękkich” i tzw „twardych”.

Kompetencje twarde – co to jest

Kompetencje twarde to ścisła wiedza merytoryczna, specjalistyczne umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Szkolenia dla pracowników z kompetencji zwanych zawodowymi, lub takich umiejętności to w weterynarii np.: szkolenie z określonych technik operacyjnych, obsługa urządzeń np.: USG, TK , znajomość software. Kursy najczęściej kończą się egzaminem, uzyskaniem określonych uprawnień zawodowych lub używania urządzeń.

Kompetencje miękkie – co to jest

Kompetencje osobiste i społeczne (zwane potocznie kompetencjami miękkimi) to podstawowe zdolności społeczne i psychologiczne.

Do takich umiejętności należą m.in.:  zarządzanie, sprzedaż, komunikacja interpersonalna, praca zespołowa, obsługa klienta, motywowanie, organizowanie pracy i czasu, zarządzanie zespołem, radzenie sobie ze stresem. Istnieją modele katalogujące kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt rodzajów kompetencji miękkich (np. Universal Competency Model, SHL Talent Measurement). Najogólniej można podzielić je na osobiste i interpersonalne.

Kompetencje twarde w weterynarii to przykładowo umiejętność obsługi aparatu USG, TK, RTG, specjalistyczne techniki operacyjne np w ortopedii [COMVET]

Niedostateczne kompetencje osobiste rodzą problemy z organizacją pracy własnej oraz dobrym nastawieniem do pracy i samopoczuciem. Dlatego coraz więcej osób chce nabyć te umiejętności i zapisuje się na szkolenia takie, jak: zarządzanie sobą w czasie, automotywacja czy kontrola emocjonalna (w tym radzenie sobie ze stresem).

Z kolei kompetencje interpersonalne, które ludzie chcą najczęściej doskonalić, to m.in.: komunikacja interpersonalna, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, motywowanie innych, rozwiązywanie konfliktów, negocjacje i praca zespołowa.

Jak widać, są to kompetencje uniwersalne, przydatne w codziennym życiu i w różnych zawodach.

Kompetencje osobiste – zwane kompetencje miękkimi – mają szczególne znaczenie w zawodach związanych ze świadczeniem usług wysokiej wartości, a przede wszystkim w zawodach medycznych – w branży usług medycyny weterynaryjnej.

Kompetencje miękkie w weterynarii (czyli kompetencje psychospołeczne / veterinary personal competences) często decydują o efektywności pracy poszczególnych lekarzy personelu medycznego, ale tez całego zespołu weterynaryjnego [COMVET]

Kompetencje psychospołeczne decydują o tym, na ile sprawnie i harmonijnie przebiega współpraca między pracownikami i w całym zespole. Przekładają się na efektywność pracy zespołu, a przez to pracę i skuteczność całej firmy.

Eksperci HR i Doradcy zawodowi na podstawie swojego doświadczenia zwykli mawiać, że zdobycie pracy w większości zależy od kwalifikacji merytorycznych, ale jej utrata bądź brak awansu najczęściej wynikają już właśnie z niedostatecznych kompetencji osobistych i społecznych.

Obecnie pracodawcy są coraz bardziej świadomi wagi zdolności osobistych i społecznych w efektywności pracowników i dlatego mogą one przeważyć również w zdobyciu posady.

Kompetencje miękkie = osobiste i społeczne są równie ważne co kwalifikacje zawodowe

Dzięki różnorodnym narzędziom rekrutacyjnym, jakie rozwinął rynek usług HR, kompetencje osobiste, psycho-społeczne coraz częściej sprawdzane są już podczas procesu rekrutacyjnego. W niemal każdym ogłoszeniu o pracę można znaleźć wśród wymagań względem potencjalnego pracownika takie umiejętności, jak: praca zespołowa, efektywna komunikacja czy praca pod presją czasu.

Kompetencje osobiste i społeczne („ kompetencje miękkie”) wielokrotnie nabierają na znaczeniu w przypadku zmian w firmie (dotyczących pojedynczych osób lub ogólniejszych). Zmiana stanowiska, przeniesienie do innego działu, fuzja czy restrukturyzacja to zmiany, które burzą dotychczasowy porządek funkcjonowania w organizacji.

Opracowujemy program szkolenia z kompetencji miękkich dla weterynarii – szkolenie z komunikacja lekarza weterynarii z klientem- opiekunem zwierzęcia [Projekt COMVET]. Podnoszenie kompetencji z zakresu komunikacji (w miejscu pracy) to przykład szkolenia z kompetencji osobistych

Kompetencje osobiste kluczowe w pracy

Kiedy Dr Joanna awansowała na menedżera okazało się, że jej wiedza merytoryczna nie jest już najważniejsza. Komunikowanie się z nieznanymi wcześniej osobami, lub osobami które wcześniej były jej koleżankami i kolegami na równorzędnym stanowisku, przekonanie do siebie zespołu i motywowanie go wymagało zupełnie innych kompetencji niż wcześniej pełniona rola w zespole. Pochłaniało to wiele jej energii i czasu. Potrzebowała również oswoić się z nową rolą i nauczyć się radzić sobie z większą presją i odpowiedzialnością. W zależności od potrzeb Pani Joanny mogłyby pomóc jej szkolenia z zarządzania zespołem, komunikacji, zarządzania sobą w czasie, delegowania zadań czy radzenia sobie ze stresem. Posiadanie tych kompetencji przed awansem, pozwoliłoby pani Joannie podjąć to wyzwanie z wykorzystaniem w pełni jej możliwości – z korzyścią dla niej i całego zespołu.

Dlatego też szkolenia z kompetencji psychospołecznych cieszą się coraz większą popularnością jako istotny czynnik zwiększający atrakcyjność i konkurencyjność danej osoby na rynku pracy. Ponadto podstawowe korzyści ze szkoleń miękkich dotyczą w zbliżonym stopniu zarówno wymiaru zawodowego, jak i osobistego.

szkolenia miękkie przekładają się na efektywność biznesową w postaci lepszej obsługi klienta i widocznego wzrostu sprzedaży

Czy warto inwestować w rozwój kompetencji osobistych i społecznych pracowników?

Skąd biorą się sytuacje, w której doskonali eksperci mimo swojej wiedzy specjalistycznej nie osiągają pożądanych rezultatów? 

Najczęściej wynika to z niewystarczającego poziomu kompetencji osobistych, czego świadomi są pracodawcy zgłaszający zapotrzebowanie na szkolenia miękkie.

Dobrze przygotowane i rzetelnie zrealizowane szkolenia dla pracowników łączą aspekt indywidualnego rozwoju jednostki ze zmianami dopasowanymi do strategii biznesowej, które systemowo usprawniają funkcjonowanie organizacji. W efekcie szkolenia miękkie w weterynarii nie tylko rozwijają wiedzę i umiejętności pracowników, lecz także wpływają na ich postawy, co skutkuje podniesieniem ich zaangażowania i produktywności (na poziomie jednostki i zespołu). Potrzeba doskonalenia kompetencji psychospołecznych przez konkretnego pracownika, może wynikać z jego indywidualnie zaplanowanej ścieżki rozwoju. Taki cel może być wpisany również w rozwój całego zespołu.

Coraz więcej osób jest świadomych znaczenia kompetencji osobistych i społecznych i korzyści płynących ze szkoleń z tej tematyki.

Szkolenia miękkie a efektywność

Raporty HR wskazują jednoznacznie, że szkolenia miękkie dla pracowników przekładają się na efektywność biznesową w postaci lepszej obsługi klienta i widocznego wzrostu sprzedaży.

W związku z tym wzrasta popularność szkoleń miękkich i zapotrzebowania na nie w formie:

Warto rozwijać swoją wiedze i umiejętności z zakresu kompetencji osobistych i społecznych. Wysokie kompetencje psychospołeczne zawsze procentują a wysiłek włożony w ich rozwój to dobra inwestycja teraz i na przyszłość.

pracujemy nad programem i metodyką szkoleń i kursów w ramach COMVET

Chcesz poodnosić kompetencje swoje lub swojego zespołu medycznego?

Chcesz osiągać lepsze wyniki leczenia, podnieść satysfakcje z wykonywanej pracy, pracować efektywniej, oszczędzić czas, zwiększyć przychody mieć lepsze wskaźniki biznesowe i więcej zadowolonych Opiekunów i pacjentów?

Autorka

Inga Kołomyjska 

Lekarz weterynarii – absolwentka wydziału medycyny weterynaryjnej SGGW w Warszawie. Magister ekonomii, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Międzynarodowych Studiów Europejskich Uniwersytetu w Maastricht i Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Dyplomowany Trener Biznesu (Master Business Trainer Level Superior), certyfikowany coach w podejściu Multi- Level Coaching, akredytowanym przez Izbę Coachingu, zgodnym ze standardami International Coach Federation. Ekspertka z kilkunastoletnim doświadczeniem w przygotowywaniu procesów oraz programów edukacyjnych i szkoleniowych, zarządzaniu procesami szkoleniowymi oraz rozwojowymi kadr i instytucji. Autorka artykułów i metodyk edukacyjnych. Kierownik badań i badacz potrzeb szkoleniowych. Członkini Międzynarodowej Grupy EACH ds. Komunikacji w Opiece Weterynaryjnej od 2020 roku. Od kilkunastu lat pomaga rozwijać przedsiębiorstwa łącząc wiedzę ekonomiczną, medyczną z doświadczaniem zarządczym i komunikacją. Prowadzi wykłady i szkolenia dla kadry medycznej i weterynaryjnej, specjalizując się w komunikacji, wzroście efektywności i współpracy zespołowej. Założycielka COMVET.

Ukończyła międzynarodowe kursy certyfikacyjne z coachingu zespołowego oraz zaawansowanej komunikacji z użyciem meta-programów.  Trener, coach i manager z ponad 18-to letnim doświadczeniem. Trener z praktyką ponad 5’750 godzin szkoleniowych oraz 890 godzin coachingu zespołowego i indywidualnego. Prowadzi zajęcia w języku polskim i angielskim. 

Uwielbiam nowoczesną edukację i rozwój dorosłych profesjonalistów. W szkoleniach używam poczucia humoru i narzędzi pomiaru zmiany wiedzy & umiejętności. Dowożę wyniki szkoleniowe i coachingowe. Jestem zdeklarowanym człowieko- i zwierzolubem. Opiekuję się psią seniorką Muchą, choć Ona zapewne uważa, że opiekuje się mną 🙂

źródło i zdjęcia: kiko.com.pl