Kompetencje miękkie, szkolenia miękkie? Czy to się opłaca? Czy warto inwestować w podnoszenie kompetencji społecznych pracowników?
Szkolenia miękkie w weterynarii to inaczej podnoszenie wiedzy, umiejętności w obszarach potocznie nazywanych „kompetencjami miękkimi”.
Kompetencje miękkie to potoczna nazwa kompetencji psychospołecznych (zwane też osobistymi). Szkolenia z kompetencji osobistych i społecznych zwane są w języku polskim potocznie szkoleniami miękkimi. Są one poświęcone nabyciu lub udoskonaleniu konkretnych umiejętności psychospołecznych (zwykle jednej głównej kompetencji podczas szkolenia/ kursu/ warsztatu).
Jak wyglądają szkolenia miękkie z kompetencji psychospołecznych?
Szkolenia miękkie przybierają najczęściej formułę warsztatową, w której potencjał pracy grupowej jest wielopłaszczyznowo wykorzystywany do usprawnienia i przyspieszenia procesu edukacji oraz podnoszeniu zarówno wiedzy jak i umiejętności uczestników.
Szkolenie z kompetencji społecznych (zwanych potocznie kompetencjami miękkimi), zwane też w ślad za definicją Komisji Europejskiej kompetencji kluczowych, kompetencjami osobistymi, ma najczęściej formę warsztatów lub szkolenia e-learning w formule aktywnie angażującej uczestników.
Warsztaty w sali szkoleniowej przebiegają w średniej wielkości grupach (najczęściej kilkunastoosobowych). Prowadzi je trener, który powinien posiadać stosowny certyfikat trenerski zaświadczający posiadanie kompetencji do prowadzenia zajęć i uczenia osób dorosłych. Dobrze by trener/ka był/a ekspertem w danej dziedzinie, a jednocześnie wykładowca ten powinien świetnie znać proces grupowy, potrafić organizować pracę grupową w sposób ciekawy, różnorodny, interaktywny i angażujący. Uczestnicy zdobywają nową wiedzę i uczą się konkretnych zachowań.
Przykładowo podczas treningu asertywności każdy uczestnik po poznaniu określonej techniki może przedyskutować ją z innymi, przećwiczyć i zastosować we własnych sytuacjach, a także zaplanować, czy i jak chce ją wykorzystać w przyszłości.
Często jeszcze można spotkać się z tradycyjnym rozróżnieniem szkoleń z kompetencji tzw „miękkich” i tzw „twardych”.
Kompetencje twarde – co to jest
Kompetencje twarde to ścisła wiedza merytoryczna, specjalistyczne umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Szkolenia dla pracowników z kompetencji zwanych zawodowymi, lub takich umiejętności to w weterynarii np.: szkolenie z określonych technik operacyjnych, obsługa urządzeń np.: USG, TK , znajomość software. Kursy najczęściej kończą się egzaminem, uzyskaniem określonych uprawnień zawodowych lub używania urządzeń.
Kompetencje miękkie – co to jest
Kompetencje osobiste i społeczne (zwane potocznie kompetencjami miękkimi) to podstawowe zdolności społeczne i psychologiczne.
Do takich umiejętności należą m.in.: zarządzanie, sprzedaż, komunikacja interpersonalna, praca zespołowa, obsługa klienta, motywowanie, organizowanie pracy i czasu, zarządzanie zespołem, radzenie sobie ze stresem. Istnieją modele katalogujące kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt rodzajów kompetencji miękkich (np. Universal Competency Model, SHL Talent Measurement). Najogólniej można podzielić je na osobiste i interpersonalne.
Niedostateczne kompetencje osobiste rodzą problemy z organizacją pracy własnej oraz dobrym nastawieniem do pracy i samopoczuciem. Dlatego coraz więcej osób chce nabyć te umiejętności i zapisuje się na szkolenia takie, jak: zarządzanie sobą w czasie, automotywacja czy kontrola emocjonalna (w tym radzenie sobie ze stresem).
Z kolei kompetencje interpersonalne, które ludzie chcą najczęściej doskonalić, to m.in.: komunikacja interpersonalna, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, motywowanie innych, rozwiązywanie konfliktów, negocjacje i praca zespołowa.
Jak widać, są to kompetencje uniwersalne, przydatne w codziennym życiu i w różnych zawodach.
Kompetencje osobiste – zwane kompetencje miękkimi – mają szczególne znaczenie w zawodach związanych ze świadczeniem usług wysokiej wartości, a przede wszystkim w zawodach medycznych – w branży usług medycyny weterynaryjnej.
Kompetencje psychospołeczne decydują o tym, na ile sprawnie i harmonijnie przebiega współpraca między pracownikami i w całym zespole. Przekładają się na efektywność pracy zespołu, a przez to pracę i skuteczność całej firmy.
Eksperci HR i Doradcy zawodowi na podstawie swojego doświadczenia zwykli mawiać, że zdobycie pracy w większości zależy od kwalifikacji merytorycznych, ale jej utrata bądź brak awansu najczęściej wynikają już właśnie z niedostatecznych kompetencji osobistych i społecznych.
Obecnie pracodawcy są coraz bardziej świadomi wagi zdolności osobistych i społecznych w efektywności pracowników i dlatego mogą one przeważyć również w zdobyciu posady.
Kompetencje miękkie = osobiste i społeczne są równie ważne co kwalifikacje zawodowe
Dzięki różnorodnym narzędziom rekrutacyjnym, jakie rozwinął rynek usług HR, kompetencje osobiste, psycho-społeczne coraz częściej sprawdzane są już podczas procesu rekrutacyjnego. W niemal każdym ogłoszeniu o pracę można znaleźć wśród wymagań względem potencjalnego pracownika takie umiejętności, jak: praca zespołowa, efektywna komunikacja czy praca pod presją czasu.
Kompetencje osobiste i społeczne („ kompetencje miękkie”) wielokrotnie nabierają na znaczeniu w przypadku zmian w firmie (dotyczących pojedynczych osób lub ogólniejszych). Zmiana stanowiska, przeniesienie do innego działu, fuzja czy restrukturyzacja to zmiany, które burzą dotychczasowy porządek funkcjonowania w organizacji.
Kompetencje osobiste kluczowe w pracy
Kiedy Dr Joanna awansowała na menedżera okazało się, że jej wiedza merytoryczna nie jest już najważniejsza. Komunikowanie się z nieznanymi wcześniej osobami, lub osobami które wcześniej były jej koleżankami i kolegami na równorzędnym stanowisku, przekonanie do siebie zespołu i motywowanie go wymagało zupełnie innych kompetencji niż wcześniej pełniona rola w zespole. Pochłaniało to wiele jej energii i czasu. Potrzebowała również oswoić się z nową rolą i nauczyć się radzić sobie z większą presją i odpowiedzialnością. W zależności od potrzeb Pani Joanny mogłyby pomóc jej szkolenia z zarządzania zespołem, komunikacji, zarządzania sobą w czasie, delegowania zadań czy radzenia sobie ze stresem. Posiadanie tych kompetencji przed awansem, pozwoliłoby pani Joannie podjąć to wyzwanie z wykorzystaniem w pełni jej możliwości – z korzyścią dla niej i całego zespołu.
Dlatego też szkolenia z kompetencji psychospołecznych cieszą się coraz większą popularnością jako istotny czynnik zwiększający atrakcyjność i konkurencyjność danej osoby na rynku pracy. Ponadto podstawowe korzyści ze szkoleń miękkich dotyczą w zbliżonym stopniu zarówno wymiaru zawodowego, jak i osobistego.
Czy warto inwestować w rozwój kompetencji osobistych i społecznych pracowników?
Skąd biorą się sytuacje, w której doskonali eksperci mimo swojej wiedzy specjalistycznej nie osiągają pożądanych rezultatów?
Najczęściej wynika to z niewystarczającego poziomu kompetencji osobistych, czego świadomi są pracodawcy zgłaszający zapotrzebowanie na szkolenia miękkie.
Dobrze przygotowane i rzetelnie zrealizowane szkolenia dla pracowników łączą aspekt indywidualnego rozwoju jednostki ze zmianami dopasowanymi do strategii biznesowej, które systemowo usprawniają funkcjonowanie organizacji. W efekcie szkolenia miękkie w weterynarii nie tylko rozwijają wiedzę i umiejętności pracowników, lecz także wpływają na ich postawy, co skutkuje podniesieniem ich zaangażowania i produktywności (na poziomie jednostki i zespołu). Potrzeba doskonalenia kompetencji psychospołecznych przez konkretnego pracownika, może wynikać z jego indywidualnie zaplanowanej ścieżki rozwoju. Taki cel może być wpisany również w rozwój całego zespołu.
Coraz więcej osób jest świadomych znaczenia kompetencji osobistych i społecznych i korzyści płynących ze szkoleń z tej tematyki.
Szkolenia miękkie a efektywność
Raporty HR wskazują jednoznacznie, że szkolenia miękkie dla pracowników przekładają się na efektywność biznesową w postaci lepszej obsługi klienta i widocznego wzrostu sprzedaży.
W związku z tym wzrasta popularność szkoleń miękkich i zapotrzebowania na nie w formie:
- szkolenia otwarte (dla każdego zainteresowanego, który zapisze się na kurs), jak i
- szkolenia zamkniętego (na zamówienie organizacji, z dopasowaniem do jej specyfiki).
Warto rozwijać swoją wiedze i umiejętności z zakresu kompetencji osobistych i społecznych. Wysokie kompetencje psychospołeczne zawsze procentują a wysiłek włożony w ich rozwój to dobra inwestycja teraz i na przyszłość.
Chcesz poodnosić kompetencje swoje lub swojego zespołu medycznego?
Chcesz osiągać lepsze wyniki leczenia, podnieść satysfakcje z wykonywanej pracy, pracować efektywniej, oszczędzić czas, zwiększyć przychody mieć lepsze wskaźniki biznesowe i więcej zadowolonych Opiekunów i pacjentów?
Autorka
Inga Kołomyjska
Lekarz weterynarii – absolwentka wydziału medycyny weterynaryjnej SGGW w Warszawie. Magister ekonomii, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Międzynarodowych Studiów Europejskich Uniwersytetu w Maastricht i Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Dyplomowany Trener Biznesu (Master Business Trainer Level Superior), certyfikowany coach w podejściu Multi- Level Coaching, akredytowanym przez Izbę Coachingu, zgodnym ze standardami International Coach Federation. Ekspertka z kilkunastoletnim doświadczeniem w przygotowywaniu procesów oraz programów edukacyjnych i szkoleniowych, zarządzaniu procesami szkoleniowymi oraz rozwojowymi kadr i instytucji. Autorka artykułów i metodyk edukacyjnych. Kierownik badań i badacz potrzeb szkoleniowych. Członkini Międzynarodowej Grupy EACH ds. Komunikacji w Opiece Weterynaryjnej od 2020 roku. Od kilkunastu lat pomaga rozwijać przedsiębiorstwa łącząc wiedzę ekonomiczną, medyczną z doświadczaniem zarządczym i komunikacją. Prowadzi wykłady i szkolenia dla kadry medycznej i weterynaryjnej, specjalizując się w komunikacji, wzroście efektywności i współpracy zespołowej. Założycielka COMVET.
Ukończyła międzynarodowe kursy certyfikacyjne z coachingu zespołowego oraz zaawansowanej komunikacji z użyciem meta-programów. Trener, coach i manager z ponad 18-to letnim doświadczeniem. Trener z praktyką ponad 5’750 godzin szkoleniowych oraz 890 godzin coachingu zespołowego i indywidualnego. Prowadzi zajęcia w języku polskim i angielskim.
Uwielbiam nowoczesną edukację i rozwój dorosłych profesjonalistów. W szkoleniach używam poczucia humoru i narzędzi pomiaru zmiany wiedzy & umiejętności. Dowożę wyniki szkoleniowe i coachingowe. Jestem zdeklarowanym człowieko- i zwierzolubem. Opiekuję się psią seniorką Muchą, choć Ona zapewne uważa, że opiekuje się mną 🙂
źródło i zdjęcia: kiko.com.pl