Z roku na rok liczba praktykujących lekarzy weterynarii zwiększa się w całej Europe. Jednocześnie lekarze weterynarii w swojej codziennej praktyce zawodowej muszą mierzyć się z coraz bardziej wymagającymi klientami- właścicielami, opiekunami zwierząt. Lekarze weterynarii często stają przed wyzwaniem zmiany nastawienia swoich klientów, ich potrzeb oraz coraz bardziej wymagającego podejścia. Może to stanowić poważną barierę w pracy.
Komunikacja z klientem (właścicielem zwierzęcia) jest bardzo specyficznym rodzajem kontaktu. Obejmuje umiejętności osobistej komunikacji, wymaga pewnego poziomu empatii, ale także wiedzy, jak kierować rozmową z klientem, aby otrzymać niezbędne informacje, aby skutecznie diagnozować problem, komunikować się podczas leczenia zwierzęcia, a także zachęcać klienta do kontynuowania leczenia do zakończenie całego procesu medycznego. W związku z tym istotnym zadaniem było sprawdzenie, na ile europejskie modele nauczania odpowiadają tym narastającym potrzebom w obszarze efektywnej i profesjonalnej komunikacji.
Przeprowadziliśmy analizę systemów edukacyjnych lekarzy weterynarii w kontekście nauczania kompetencji budowania relacji z klientem ? właścicielem zwierzęcia i efektywnej komunikacji. Badania zrealizowano w wybranych krajach europejskich przez eksperckie instytucje z obszaru edukacji dorosłych: KIKO Educational Solutions z Polski, Charakis Research &Consulting z Cypru i Synolic z Grecji.