Czyli jak jest na szkoleniu z komunikacji lekarza weterynarii z klientem weterynaryjnym i z jakiego powodu komunikacja interpersonalna lekarza weterynarii z opiekunem to tak ważny i potrzebny temat w rozwoju zawodowym.
Komunikacja lekarza weterynarii z opiekunem
Komunikacja lekarza weterynarii z właścicielem zwierzęcia- klientem, jest relacją wyjątkowego rodzaju. Wymaga nie tylko zbudowania relacji z właścicielem/ opiekunem zwierzęcia, ale także umiejętnego prowadzenia rozmowy by uzyskać wszystkie niezbędne informacje do postawienia diagnozy. Następnie konieczne jest przekonanie opiekuna zwierzaka do wybranego schematu, procesu leczenia proponowanego przez lekarza. W całym procesie komunikacji jest wiele momentów kiedy może pójść coś nie tak. Jak tez jest wiele czynników, które mają pozytywny wpływ na proces komunikacji lekarza z opiekunem zwierzęcia.
Komunikacja lekarza weterynarii z klientem weterynaryjnym należy do kompetencji osobistych , zwanych też psycho-społecznymi, (przez niektórych zwane kompetencje miękkie). Kompetencje te są ważne z perspektywy rozwoju zawodowego medyka jak i doskonalenia siebie siebie jaki profesjonalisty.
Komunikacja lekarza weterynarii to kompetencja osobista (zwana też psychospołeczna)
Komunikacja interpersonalna jest jedną z podstawowych kompetencji dla lekarzy weterynarii w ich praktyce klinicznej.[1] [2]
Efektywna komunikacja pomiędzy lekarzem weterynarii a klientem odgrywa niezwykle ważną rolę w budowaniu relacji opartej na zaufaniu, co z kolei ma wpływ na doświadczenie i zrozumienie ze strony klienta[3]. Skuteczna komunikacja ma również wpływ na rekomendowane leczenie i jego wyniki. [4]
Komunikacja lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia to bardzo specjalny i wymagający rodzaj relacji. Z jednej strony wymaga zebrania niezbędnych informacji do postawienia diagnozy medycznej z drugiej zbudowania relacji z opiekunem. Dobra relacja i zaufanie są potrzebne by klient weterynaryjny dzielił się informacjami o stanie Pupila. Opiekun potrzebuje rozumieć zalecenia medyczne i ufać lekarzowi, aby podjąć leczenie i by podążać za wskazówkami terapeutycznymi lekarza. A bez dobrej i skutecznej komunikacji to się nie wydarzy.
Umiejętności komunikacyjne zostały zdefiniowane przez W.J. Hamood’a jako „umiejętności budowania struktury konsultacji, co zawiera budowanie relacji z klientem, przeprowadzenie wywiadu, udzielnie niezbędnych wyjaśnień, zaplanowanie działania oraz dostosowanie rozmowy do potrzeb rozmówcy – klienta” [5].
Komunikacja interpersonalna jako kompetencja może być doskonalona
Komunikacja interpersonalna zmanienia się cały czas w czasie. Nie jest wykuta w kamieniu, lecz jest żywym bytem. Zmieniają się nasze style myślenia, formułowanie myśli i przekazu werbalnego. Dotyczy to zarówno lekarzy jak i klientów.
Komunikacja lekarza weterynarii – dobra i efektywna – wspiera znacząco medyczny proces diagnostyczny, poprawia dynamikę i przebieg wizyty weterynaryjnej, ułatwia właściwe stawianie diagnozy lekarzowi weterynarii, a opiekunowi zwierzęcia ułatwia zrozumienie zaleceń, planu leczenia i podążanie za wskazówkami terapeutycznymi.
Dlatego tak ważne jest by lekarz weterynarii, co jakiś czas, znalazł/a czas na szkolenie z kompetencji osobistych, by przypomnieć sobie lub nauczyć się nowych narzędzi komunikacji interpersonalnej.
Szkolenie COMVET z komunikacji lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia w 2023 roku
Listopad i grudzień tego roku to czas intensywnych szkoleń z tematu „Komunikacja lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia”. W listopadzie i grudniu spotkaliśmy się z Lekarkami i Lekarzami weterynarii na kilku szkoleniach weterynaryjnych COMVET w Warszawie, Lublinie. Szkolenia weterynaryjne z komunikacji odbywają się zarówno w formule szkoleń otwartych, w których może wziąć lekarz/lekarka weterynarii samodzielnie zapisując się na nie, jak i szkoleń zamkniętych – dedykowanych dla konkretnych zespołów medycznych Zakładów Leczniczych, Klinik i Gabinetów
Podczas szkolenia „Komunikacja lekarza weterynarii z opiekunem” mówiliśmy o i ćwiczyliśmy m.in.:
Komunikacja medyczna z zastosowaniem modelu komunikacji medycznej Calgary-Cambridge w weterynarii;
Komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, zarządzanie przestrzenią podczas wizyty medycznej i efektywne zarządzanie czasem w gabinecie weterynaryjnym w kontekście komunikacji;
Nowoczesne narzędzia szkoleniowe, realne wyzwania i sytuacje w klinikach i gabinetach weterynaryjnych;
Sprawdzone zaawansowane techniki komunikacji i narzędzia profesjonalistów, które możecie użyć w swojej praktyce weterynaryjnej. Teraz dostępne też dla lekarzy weterynarii.
Bardzo dziękujemy wykładowczyni i trenerce – Indze Kołomyjskiej za super profesjonalizm, energię, przekazywanie najnowszej wiedzy z zakresu komunikacji, świetny warsztat trenerski, dbanie o Wszystkich uczestników podczas warsztatów, motywowanie do próbowania rzeczy nowych i sprawienie że rzeczy trudne wydają się łatwiejsze
Szkolenia otwarte zostały zorganizowane we współpracy i z dofinansowaniem Warszawskiej Izby Lekarsko – Weterynaryjnej.
Dziękujemy Wszystkim Uczestnikom za aktywny udział, otwartość, wrażliwość, dynamiczne dyskusje i super energię! To wspaniale spotykać się i pracować z Wami
Życzymy wielu sukcesów i czerpania radości i satysfakcji z relacji z pacjentami i opiekunami!
Zapraszamy do zajrzenia poniżej i objerzenia krótkich relacji ze szkoleń „Komunikacja lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia”
[1] CORNELL KK, KOPCHA M. Client-veterinarian communication: skills for client-centered dialogue and shared decision making. Vet Clin. North Am Small Anim Pract 2007; 37(1): 37-47
[2] SHAW, J. R., BARLEY, G. E., HILL, A. E., LARSON, S. & ROTER, 17 D. L. (2010) Communication skills education onsite in a veterinary practice. Patient Education and Counseling 80, 337-344
[3] GRAND, J. A., LLOYD, J. W., ILGEN, D. R., ABOOD, S. & SONEA, 10 I. M. (2013) A measure of and predictors for veterinarian trust developed with veterinary students in a simulated companion animal practice. Journal of the American Veterinary Medical Association 242, 322-333
[4] ABOOD, S. K. (2007) Increasing adherence in practice: making your clients partners in care. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice 37, 151-164
[5] HAMOOD, W. J., CHUR-HANSEN, A. & MCARTHUR, M. L. 2014. A qualitative study to explore communication skills in veterinary medical education. International Journal of Medical Education, 5, 193-198.
#weterynaria#comvet#lekarzweterynarii#veterinary#weterynarz#szkoleniawet#supervet#WLB#nieWypaleniu#komunikacjawet